Ο δημιουργός του espresso Divino περιγράφει στην Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου τους λόγους για τους οποίους εξακολουθεί να αισιοδοξεί για το μέλλον της καφεστίασης, ερμηνεύει την ταχύτατη επιστροφή των καταναλωτών στις καθημερινές τους συνήθειες, όπως ο πρωινός καφές, ενώ παρουσιάζει το άμεσο πλάνο ανάπτυξης και τους στόχους τής Pafilis Coffee Company.

Eπί σχεδόν έναν αιώνα -από το 1927 συγκεκριμένα- η οικογένεια Παφίλη ασχολείται με ασίγαστο πάθος με το καβούρδισμα του καφέ. Στη μακρά αυτή διαδρομή, υπήρξαν φορές που χρειάστηκε να αναπροσαρμόσει τη λειτουργία της στις προκλήσεις των καιρών: πολεμικές συρράξεις, διατιμήσεις και αλλαγές στις εμπορικές πρακτικές, νέες καταναλωτικές συνήθειες.

«Το μόνο που δεν άλλαξε όλα αυτά τα χρόνια ήταν η αντίληψή μας για την ποιό- τητα και τη γευστική υπεροχή τόσο του παραδοσιακού ξανθού ελληνικού καφέ όσο και του espresso Divino που καβουρδίζουμε στις σύγχρονες εγκαταστάσεις μας στην Κοζάνη», εξηγεί ο Γιώργος Παφίλης, ιδιοκτήτης και head roaster της Pafilis Coffee Company. «Οπωσδήποτε, η πανδημία άλλαξε τις ισορροπίες και τις προτεραιότητες τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων και δημιούργησε εντελώς νέα δεδομένα σε κάθε πεδίο οικονομικής δραστηριότητας. Το αγοραστικό κοινό -σχεδόν αντανακλαστικά- αναδιπλώθηκε μετά την καραντίνα εξαιτίας της μείωσης των εισοδημάτων και της αγωνίας για το οικονομικό μέλλον. Ως απάντηση στη μείωση των καταναλώσεων, οι περισσότερες επι- χειρήσεις αναγκάστηκαν με τη σειρά τους να κινηθούν πιο συντηρητικά και να αναβάλλουν ή έστω να περικόψουν προγραμματισμένες επενδύσεις. Στην αγορά του καφέ οι κραδασμοί από την υγειονομική κρίση ήταν σαφώς λιγότεροι συγκριτικά με άλλους κλάδους της οικονομίας, ενώ και η καφεστίαση άρχισε πολύ γρήγορα να ανακτά το ρυθμό της. Μετά από μία μικρή στροφή στον ελληνικό καφέ μέσα στο lockdown, οι καταναλωτές έχουν πλέον επιστρέψει στις καθημερινές συ- νήθειες και προτιμήσεις που είχαν και πριν την κρίση». >>

Η αγορά της καφεστίασης έχει σχεδόν επανέλθει στα προ της κρίσης επίπεδα

Όπως διαπιστώνει ο Γιώργος Παφίλης, «ακόμη και κατά τη διάρκεια των περιορισμών στην κυκλοφορία ο κόσμος δεν εγκατέλειψε την αγαπημένη του συνήθεια, παρότι αναγκάστηκε να αγοράζει τον καφέ του στο χέ- ρι. Εξαιτίας των αυξημένων κρουσμάτων και των έκτακτων μέτρων που επιβλήθηκαν στο νομό Κοζάνης, το take away στην περιοχή μας ήταν αρχικά υποτονικό, σταδιακά όμως ακολούθησε τον αυξητικό ρυθμό που διαπιστώσαμε παντού στην Ελλάδα. Το πακέτο κράτη- σε ζωντανή την καφεστίαση ακόμα και τις πρώτες βδομάδες μετά την άρση του lockdown, αφού οι καταναλωτές ήταν αρκετά μουδιασμένοι στις εξόδους τους και οι πωλήσεις στο sit in άργησαν να επανέλθουν στα προηγούμενα επίπεδα. Ο espresso δεν απώλεσε ποτέ τα πρωτεία, τώρα όμως έχει ανακτήσει και το μερίδιο που απώλεσε προσωρινά από τον ελληνικό ή τον στιγμαίο καφέ που ήταν πολύ πιο εύκολο να παρασκευαστούν στο σπίτι. Σήμερα, η αγορά έχει σχεδόν επανέλθει στην κανονική της ροή. Συνεχίζουμε, λοιπόν, υπολογίζοντας και τα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία».

 

Η Pafilis Coffee Company δεν σταμάτησε ούτως ή άλλως να τροφοδοτεί σταθερά μέσα στην καραντίνα τα συνεργαζόμενα καταστήματα εστίασης και τα οργανωμένα δίκτυα λιανικής. «Οι αποθηκευτικοί χώροι που δια- θέτουμε μας επιτρέπουν να διατηρούμε πάντοτε ικανοποιητικό απόθεμα σε πράσινο αλλά και καβουρδισμένο καφέ. Διαμοφώνοντας την παραγωγή και τις διανομές μας ανάλογα με τη ζήτηση, καταφέραμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της αγοράς τόσο ως προς την ταχύτητα όσο και ως προς τον όγκο των παραδόσεων. Βρισκόμασταν -και εξακολουθούμε να είμαστε- σε διαρκή επαφή με τους προμηθευτές πράσινου καφέ στο εξωτερικό ώστε να μην αντιμετωπίσουμε προβλήματα επάρκειας. Τα μηνύματα που λαμβάνουμε ως τώρα είναι ότι η πανδημία δεν επηρέασε πουθενά την καλλιέργεια και την παραγωγή του καφέ», τονίζει ο Γιώργος Παφίλης. «Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για εμάς που προμηθευόμαστε υψηλής ποιότητας πρώτη ύλη από διαφορετικές καφεπαραγωγές ζώνες τόσο για τα espresso blend -κυρίως από τη Βραζιλία- όσο και για τους μονοποικιλιακούς καφέδες μας από την Αιθιοπία, την Κένυα, την Ονδούρα και την Κόστα Ρίκα».

Στόχος η διεύρυνση του πανελλαδικού δικτύου και η είσοδος στην κάψουλα

Αξιοποιώντας τη μακρά εμπειρία του στον κλάδο του καφέ και την καθημερινή τριβή του με την αγορά, ο Γιώργος Παφίλης επιμένει να βλέπει με αισιοδοξία την επόμενη μέρα. «Οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι ο κλάδος της καφεστίασης ανταποκρίθηκε πολύ πιο αποτε- λεσματικά στις προκλήσεις της υγειονομικής κρίσης, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά τη δυναμική του αλλά και τους ισχυρούς δεσμούς που διατηρεί με το καταναλωτικό κοινό. Η μείωση των εισοδημάτων έχει επηρεάσει καθοριστικά το κομμάτι του φαγητού και των υψηλόβαθμων αλκοολούχων ποτών, η ζήτηση για καφέ όμως παραμένει υψηλή. Η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ οπωσδήποτε βοήθησε τους καταστηματάρχες να πάρουν μια μικρή ανάσα. Το διάστημα, όμως, που τα μαγαζιά είχαν μείνει κλειστά ήταν πολύ μεγάλο και οι επιχειρήσεις χρειάζονται περισσότερη στήριξη από την πολιτεία για να μπορέσουν να ορθοποδήσουν γρήγορα. Ο συγκεκριμένος κλάδος, άλλωστε, δίνει δουλειά σε δεκάδες άλλες συναφείς δραστηριότητες με χιλιάδες εργαζόμενους. Είναι απαραίτητη, λοιπόν, η κατάργηση του ΕΦΚ, καθώς επιβαρύνει όλη την αλυσίδα του καφέ». Όσο για την Pafilis Coffee Company και τη θυγατρική εμπορική εταιρία Divino Coffee North, στόχος είναι σύμφωνα με τον Γιώργο Παφίλη «η διεύρυνση του δικτύου των αντιπροσώπων και των συνεργαζόμενων χώρων καφεστίασης πανελλαδικά. Σχεδιάζουμε τη δημιουργία νέας, μεγαλύτερης μονάδας παραγωγής και την είσοδο του Divino σε νέες αγορές, όπως η κάψουλα».

Μπορείτε να διαβάσετε την πλήρη συνέντευξη και να διαβάσετε ολόκληρο το περιοδικό με ένα κλικ εδώ https://lnkd.in/eyWq7Qd